PRIMARUM Onderwijsadvies en Opleiding | w.evers@primarum.nl, 06-21634572
PRIMARUM Onderwijsadvies en Opleiding

Gretige lezers? Die creëer je zelf.

Twee weken geleden kwam ik het weer tegen. Ik gaf een studiedag over begrijpend lezen op een school in het midden van het land. Een van de leerkrachten reageerde op mijn stelling dat plezier in het lezen zowel voor  technisch als begrijpend lezen een voorwaarde is. Wanhopig riep hij: “Maar hoe krijgen kinderen dan plezier in lezen?”  Mijn antwoord was: “als leerkracht kun jij dat zelf creëren”. 

Vervolgens heb ik het hele team van leerkrachten uitgenodigd om mee te gaan en om samen de verschillende klaslokalen te bekijken.  In elk lokaal was mijn vraag: “Waaraan kan ik zien dat deze leerkracht lezen belangrijk en leuk vindt?”.  Met elkaar kwamen we tot de conclusie dat geen van de klassen uitstraalde dat er waarde werd gehecht aan het belang van lezen.  In geen van de lokalen was een uitnodige leeshoek in gericht.  Nergens waren boeken op een inspirerende manier geëtaleerd. In geen van de klassen was er aandacht voor een auteur of het boek van de week, een boeken top tien,  hingen er recensies van de leerlingen over gelezen boeken.

Vervolgens heb ik deze leerkrachten gevraagd wat de doorgaande lijn was van de school inzake het enthousiasmeren van kinderen met betrekking tot lezen. Met het schaamrood op de kaken moesten ze erkennen dat ze daarop geen visie en geen beleid hadden.  Dit was zichtbaar in het oude, aftandse  boekenrek op de gang waarop enkele beduimelde boeken waren neergekwakt.  Het was voelbaar in de klassen waar leesboeken ergens onder in een kast verstopt waren.

Door de rondgang door de school begrepen deze leerkrachten dat zij degenen waren die leerlingen konden besmetten met het leesvirus.  En dat het een zeer besmettelijk virus moest zijn.  Met elkaar kwamen ze tot de conclusie dat zij het lezen letterlijk een plek in de ruimte moesten geven en zelf een inspirerende rijke leesomgeving  konden creëren.

Misschien is het een idee om morgen in je eigen klas te gaan kijken en vanuit de ogen van de leerling jezelf als leerkracht af te vragen in hoeverre in jouw klas kinderen geïnspireerd worden om te lezen?

 

 Januari 2013